Jag har bakat otaliga mängder macarons i olika färger, smaker och med olika recept. Jag har aldrig lyckats med ett macarons-recept med italiens maräng, och jag vet inte varför. Det receptet jag brukar köra med kommer från Maria Öhrns bok "Macarons, Cupcakes, Cakepops" varifrån inspirationen till detta recept också kommer :-) 
 
En sak jag gillar med dessa är att smaken sitter i själva kakan, och inte bara i fyllningen. Jag gillar också att det inte är något artificiellt smakämne eller färgämne i, är inte så förtjust i macarons i pastellfärger som inte smakar vad de lovar i färgen :-) Sen är jag väldigt svag för kardemumma över lag!
 
Recept:
 
Macarons:
170 g florsocker
110 g siktat mandelmjöl (jag köper detta på affären, har för mig aldrig blivit bra med hemmagjort)
90 g äggvita
2 msk strösocker
1 tsk stött kardemumma (gärna köpt hel och precis stött, så får man hela kardemummaaromen med sig)
 
tryffel:
150 g ljus (mjölk)choklad
3/4 dl vispgrädde
1/2 tsk malen kanel
1 msk smör
 
mörk choklad till dekorering
 
sikta ihop mandelmjöl och florsocker. blanda i kardemumma. Vispa äggvitan fluffigt (kom ihåg att bunken och vispen skall vara helt fri från fett!) tillsätt strösocker och fortsätt vispa tills det blivit ett fast skum. Samma sak här som med maräng; vispa länge och låt det inte bara bli skummigt utan glansigt och hårt, och det ska bilda fina långa sega toppar.
 
vänd ner mandel-och florsockerblandningen försiktigt i marängen med en slev eller slickepott. vispa inte här! rör till en jämn smet. 
 
spritsa ut rundlar som är lite större än femkronor på ett bakplåtspapper (blir nog två st med detta recept). om smeten verkar bubblig så kan man lyfta upp plåten och knacka lite under för att bubblorna ska åka upp till ytan och sedan sticka hål på dem med hjälp av en nål. då blir ytan finare :)  Låt kakorna vila en stund - har läst på många ställen att det ska vara "minst en timme" men jag har klarat mig på ungefär 30 min. för o vara på den säkra sidan: 45 min.
 
sätt ugnen på 125 grader. grädda i ca 20 till 25 minuter längst ner i ugnen, öppna och vädra lite då och då för att få bort lite luftfuktighet. För att en macaron ska vara en "riktig" macaron skall kakan lyfta och få en fin liten "fot", medan ytan är helt intakt. 
 
När de är klara ska ytan fortfarande vara ljus och fin, men underdelen skall släppa från bakplåtspappret. om du testar att lyfta försiktigt. fastnar botten, så grädda en stund till. 
 
Låt svalna.
 
Tryffel:
hacka chokladen. Koka upp grädden med kanel, och ställ av värmen och tillsätt chokladen. Rör tills chokladen smält och tillsätt smöret för att få en lite glansigare tryffel. smaka av kanelmängden :-)
låt tryffeln svalna ett bra tag, den kommer tjockna långsamt. i kylen kan den bli väldigt hård, så det är att rekommendera att låta den stå framme tills den blir helt kall, ca 3 timmar. Om man har bråttom kan man ställa in den i kylen, men försöka hålla ett öga och röra då och då, så att inte den stelnar helt. 
 
fyll en spritspåse med ett ganska stort tyll med tryffel och spritsa på varannan macaron, och lägg ihop kakorna. smält den mörka chokladen över vattenbad eller i mikron och ringla/spritsa över som dekoration. Låt kakorna vila en stund i kylen så att fyllningen stelnar och avnjut!
 
förvara macaronsen i kylen :-)
 
 
kardemumma, macarons,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej