Jag är ett stort fan av hallongrottor! Jag brukar dock försöka undvika att använda hallonsylt som i min mening är för söt och inte bryter av mördegen lika bra som riktiga hallon. Dessutom är frysta hallon något som jag för det mesta har hemma, snarare än hallonsylt. Jag gör alltså en egen hallonkompott med mindre mängd socker i ett traditionellt recept.
Recept
 
fyllning:
2 dl frysta hallon
2 msk socker
1- tsk maizena
ca 20 st hallon till dekorering
 
mördeg:
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 g kallt smör
 
+ små bakformar 
 
Gör såhär:
Blanda hallon  och socker i en kastrull och värm försiktigt upp tills hallonen tinar. mosa hallonen och rör runt till en kompott, sikta i en tesked maizena. låt puttra en liten stund, och avväg med mer maizena beroende på konsistensen. den ska bli tjock som en curd eller en sylt, men inte geléig. smaka av sockermängden! jag gillar en rätt syrlig fyllning. ställ åt sidan och låt svalna. ställ fram hallonen till dekorering för tining om det behövs, gärna på lite papper så att vätskan rinner av.
 
Blanda vetemjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Blanda i små bitar av smöret och nyp ihop, alternativt kör i en matberedare tills smöret är helt utblandat. huvudsaken är att inte värma upp smöret med händerna. Forma en deg och låt  vila en stund i kylen, minst 20 min.
 
Sätt ugnen på 200 grader. Forma degen till små kulor, ungefär som valnötter beroende på storleken på bakformarna och sätt kulorna i formarna. Använd fingrarna för att forma grottorna i mitten, jag brukar göra ganska stora urgröpningar så att mycket hallon får plats, men med ett mindre hål upp till, så att inte så mycket rinner ut. använd en tesked för att skopa i hallonkompott och avsluta med ett helt hallon. 
 
 
 
 
 
Baka i ugnen i ca 10 minuter, tills mördegen fått fin färg, och låt kallna på galler.
 
 
 
Hallogrottor, Hallon, Mördeg,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej