Fantastiskt god tartlett eller tart med ingefära, hallon och krämig italiensk maräng! Jag använder inget socker till hallonen, bara lite honung eftersom marängen är såpass sötsliskig. Det blir en härlig kontrast med den fylliga och syrliga hallonkopotten, och ingefäran ger en intressant kryddighet. Det var otroligt svårt att spritsa maräng på denna ganska lösa hallonkompott, så min rekomendation i efterhand skulle definitivt vara att kleta ut den i något maffigt mönster med en sked istället. Jag har också precis fått en blåsbrännare av min sambos mamma, och ville inviga den, men effekten var svårt att kontrollera och jag brände min maräng en aning. smaken var dock helt fantastisk!
 
Pajdeg:
150 g smör
3 dl vetemjöl (se upp med mängden!)
1/2 socker
 
hallonkompott:
3 dl frysta hallon
3 msk vatten
1 msk maizen efter behov
1 msk honung
2 tsk mald ingefära (jag använder den torkade från affären, river man egen färsk får man anpassa mängden eftersom smaken är mycket starkare!)
 
Blanda ihop pajskalsigredienserna i en mixer. kläm ihop till en deg och låt vila i kylen i ca 30 min.  Sätt ugnen på 200 grader. Kavla ut degen mellan två ark bakplåtspapper eller platsfolie och täck små tartlett-formar (räcker till ca 4-5 st) eller en stor pajform. knacka degen med en gaffel. Förgrädda pajskalet i ugnen i ca 10 minuter tills det är gyllene och genomlagat. Låt kallna.
 
Blanda hallonen, honung och vatten i en kastrull och låt koka upp tills hallonen tinar och börjar lösa upp sig. mosa till dom. Blanda ut maizenan med en matsked vatten och tillsätt lite i taget, låt koka upp emellan för att få rätt konsistens. blanda i ingefära och smaka av tills du tycker att ingefärssmaken är lagom framträdande.
 
Fyll på med hallonkompott i pajskalet, och baka tillsammans i ugnen i 5 min för att hallonkompotten skall sätta sig ordentligt. plocka ut och låt kallna.
 
Gör en italiensk maräng! recept finns här: Italiensk Maräng
 
Dutta, spritsa eller skeda över maräng på tartletten. Obs! Hallonkompotten är såpass lös att det är svårt att spritsa direkt på utan att röra ihop allt. om du skall spritsa så som jag gjorde på bilden (inte särskilt snyggt i min mening) så smeta över ett lager maräng först och spritsa sedan på det. 
 
Jag använde en blåsbrännare för att ge marängen ett bakat skal, annars kan du sätta in den i ugnen på ungefär 200g ganska högt upp för att marängytan skall bli gyllene och krispig. vakta ordentligt så att du inte bränner!
 
Ät och njut!
 
Hallon, Italiensk maräng, Maräng, Paj, tartlett,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej